Missriktad marknadsföring av ”finviner”

”Rikta marknadsföringen av premiumviner till vinnoviser och vinanalfabeter som dricker vinerna, istället för till vinexperterna.”
Uppmaningen kommer från Wine Intelligence, ett företag som gör globala marknadsundersökningar av vinmarknaden.

vinglasI juni presenterades en färsk undersökning av de brittiska konsumenternas vinval. Det är en vinmarknad som har många likheter med den svenska. Att vinexperterna utgör en minoritet av vinkonsumenterna är knappast något överraskande eller banbrytande påstående. De har dock ett oproportionerligt inflytande på hur marknadsföringsbudskapet kommuniceras av producenterna av premiumviner, framförallt i Europa, enligt Wine Intelligence.

Deras undersökning visar att 80 procent av vinkonsumenterna var sjätte månad köper ett vin över motsvarande 90 kronor, (8 €). De 80 procenten motsvaras av en bred grupp av konsumenter. Allt från konnässörer till opretentiösa konsumenter av vardagsvin i de lägre prisnivåerna som då och då vill höja ribban på sina vinupplevelser och köpa dyrare viner.
Det intressanta är att när gruppen av noviser väljer vin över 90 kronor är de sällan intresserade av prova en produkt från en välrenommerad eller exklusiv producent. Majoriteten av gruppen bryr sig heller inte om vilket vindistrikt, eller cru vinet är producerat i.

Wine Intelligence poängterar att detta är köpgrupp utan vinreferenser som framförallt vill undvika att göra misstag vid vinköpet. Några vinproducenter har identifierat denna inte helt marginella grupp och specialiserat sig på premiumviner för de prestigelösa noviserna. Det är producenter som på ett fruktbart sätt lyckats skapa massproducerade varumärken som förmedlar autenticitet och kvalitet på samma sätt som viner från små oberoende vinproducenter. Här är Nya Världen dominant.

Enligt Wine Intelligence är detta förklaring på Nya Zeelands exempellösa framgångar. På den motsatta sidan hamnar många av de franska vinerna, med alltför komplicerade och otydliga budskap på etiketterna. Det är etiketter som lätt förmedlar ett förvirrande
intryck av ojämn kvalitet.

Möjligen kan EU nya regler för vinproduktion bli en vänding. Från och med 1 augusti får Europas vinproducenter ange både druvsort och årgång på vinetiketterna. En rutin som Nya Världens vinländer länge praktiserat. Det kan göra innehållet i flaskan något tydligare. Kanske kan Bourgogne vinna nya vindrickare om ett välbekant druvnamn som Chardonnay också finns tydligt på etiketten. Detsamma kan sägas om områdets röda viner på pinot noir. Men listan på liknande exemplen kan givetvis göras lång. Enkla budskap verkar vara nyckeln till framgång.

Lämna kommentar

Instagram feed