Champagne ute ur krisen

Champagnekonsumtionen skulle kunna vara en liten barometer på den globala ekonomin. Sant är i alla fall att vi dricker mindre champagne i dåliga tider. Nu visar färska siffror från CIVC, Comité Champagne, att återhämtningen från finanskrisen gått snabbare än förväntat.

2010 ökade exporten av champagne med 19,5 procent, jämfört med 2009 och den inhemska konsumtionen med 2,3 procent. Totalt såldes 319, 5 miljoner flaskor till ett värde av motsvarande nästan 40 miljarder kronor.
Återhämtningen är starkast på de stora exportmarknaderna som USA, med 34,9 procent, Storbritannien med 16,3 procent och Tyskland, med 21,6 procent.
På tillväxtmarknaderna kan det noteras att försäljningen i Ryssland ökade med 87,6 procent. 2010 blev också året då Kina sålde mer än 1 miljon flaskor champagne, en ökning med nästan 90 procent jämfört med 2009.

Lämna kommentar

Instagram feed